Mechanizmy monitorowania kodeksów
Projekt kodeksu musi zawierać propozycje mechanizmów umożliwiających monitorowanie przestrzegania jego przepisów przez podmioty, które podjęły się jego stosowania. Dotyczy to zarówno kodeksów dla sektora publicznego, jak i dla sektora prywatnego.
Przepisy regulujące mechanizmy monitorowania przestrzegania kodeksów postępowania są ogólne, a to oznacza, iż dają twórcom kodeksów bardzo szerokie pole do wyboru odpowiednich rozwiązań. Twórca kodeksu ustala w ramach monitorowania szczegółowe (jasne i przejrzyste) procedury, ale sprawdzanie i egzekwowanie przestrzegania kodeksu należeć będzie do:
1) podmiotu monitorującego przestrzeganie kodeksu – w przypadku kodeksu postępowania mającego zastosowanie do przetwarzania, którego dokonują podmioty prywatne
lub
2) innego podmiotu – w przypadku kodeksu postępowania mającego zastosowanie do przetwarzania, którego dokonują podmioty publiczne.
Podmiot monitorujący w celu uzyskania akredytacji organu nadzorczego musi wykazać swoją niezależność w stosunku do twórcy kodeksu oraz posiadanie odpowiednich zasobów finansowych, personalnych, środków organizacyjnych i materialnych (technicznych). Zatwierdzenie projektu kodeksu postępowania i udzielenie akredytacji podmiotowi monitorującemu prowadzone są w dwóch oddzielnych, ale zależnych postępowaniach. Organ nadzorczy nie może zatwierdzić projektu kodeksu postępowania, który będzie miał zastosowanie do podmiotów prywatnych, dla którego nie został wskazany podmiot monitorujący, i jednocześnie – nie może być udzielona akredytacja uprawniająca do monitorowania przestrzegania kodeksu, jeżeli nie został on zatwierdzony.
Organ nadzorczy dokonuje akredytacji podmiotu monitorującego kodeks na podstawie przepisów RODO (art. 41 RODO), Wytycznych 1/2019 dotyczących kodeksów postępowania i podmiotów monitorujących zgodnie z rozporządzeniem 2016/679, ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (art. 27 i n.) oraz Wymogów akredytacji podmiotów monitorujących kodeksy postępowania.
Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych udostępnia wykaz podmiotów akredytowanych na swojej stronie internetowej i dokonuje jego aktualizacji.
Przepisy dotyczące podmiotu monitorującego nie mają zastosowania do przetwarzania prowadzonego przez organy i podmioty publiczne (art. 41 ust. 6 RODO). Jednak, jak wynika z ww. Wytycznych 1/2019 (p. 26, przyp. 35 do p. 27, p. 88), kodeksy obejmujące podmioty sektora publicznego muszą zawierać skuteczny mechanizm monitorowania, o którym mowa w p. 40 Wytycznych 1/2019. Cel taki można osiągnąć poprzez dostosowanie obowiązujących mechanizmów audytów i kontroli w administracji publicznej, tak aby obejmowały one monitorowanie kodeksu.
Mechanizmy monitorowania
Można wyodrębnić kilka elementów monitorowania:
I. Audyty:
1. Etap wstępny związany z oceną możliwości przystąpienia organizacji do kodeksu.
2. Ocena przestrzegania kodeksu przez członka kodeksu. W ramach tego etapu można wyodrębnić:
a) okresowy audyt w ramach przyjętego planu sprawdzania przestrzegania kodeksu;
b) audyt doraźny, np. na podstawie skargi, która wpłynęła do podmiotu monitorującego czy informacji o naruszeniu ochrony danych.
II. Działania podejmowane przez podmiot monitorujący albo inny podmiot w przypadku kodeksów postępowania dla sektora publicznego.Zaliczyć do nich można m.in.:
a) rozpatrywanie skarg na członka kodeksu;
b) wydawanie uwag, rekomendacji, zaleceń pokontrolnych (czy poskargowych lub ponaruszeniowych), np. zmian w polityce ochrony danych audytowanej organizacji, zmian organizacyjnych, zmiany zabezpieczeń danych itp. (środki zaradcze);
c) sprawdzanie, czy zmiany zostały wdrożone (jest to szczególnie ważne dla zapewnienia egzekwowania przestrzegania kodeksu);
d) nakładanie sankcji, łącznie z zawieszeniem i wykluczeniem z członkostwa w kodeksie;
e) rozpatrywanie odwołań od sankcji nakładanych przez podmiot monitorujący w pierwszej instancji;
f) współpraca z organem nadzorczym;
g) współpraca z twórcami kodeksu (m.in. udział w mechanizmie przeglądu kodeksu);
h) edukacja i promocja zasad ochrony danych w zakresie objętym kodeksem postępowania;
i) bieżąca współpraca z członkami kodeksu (np. w przypadku zgłoszenia naruszenia ochrony danych), wyjaśnianie wątpliwości i pomoc w zapewnieniu odpowiedniego poziomu ochrony danych osobowych.